Ajna Jóga

Mi a Tajcsi?

A Tajcsi chuan kínai harcművészeti stílus, mely taoista filozófiai alapokra épül. Belső erős stílus: a hangsúlyt nem az akrobatikus külső mozgásokra, hanem a testben bekövetkező folyamatos változásokra, azok tudatosítására és irányítására helyezi.
Elsőként Yang Lu Chan mesterrel kapcsolatban említették konkrétan a kifejezést, ő rendszerezte és oktatta elsőként Pekingben szélesebb közönség számára. A XX. század elején négy fő irányzat különült el – ekkor alakultak ki a lassú mozdulatok is a formagyakorlat könyebb tanulásához. A yang stílus vezetője ekkor Yang Cheng Fu volt, akinek Cheng Man Ching nevű tanítványa terjesztette el elsőként a Tajcsi chuant nyugaton. A kulturális forradalom után a tajcsi mesterek távoztak Kínából. Cheng mester talán legjobb tanítványa Huang Sheng Shyan Malajziában telepedett le, majd Délkelet-Ázsia szerte 40 iskolát alapított több mint 10 000 tanítvánnyal. Huang mester élete vége felé már deklaráltan tajcsit tanított: a chuan – ököl – kifejezést nem használta, ezzel kifejezve, hogy a harci alkalmazás a XX. században már szerinte nem volt fontos. Fontosabbnak találta a tajcsi egészségre gyakorolt hatását illetve szellemi tanítását. Megjegyzendő, hogy Yang Cheng Fu, aki kora legjobb harcosa volt (hasonlóan Huang mesterhez) idősebb korában a gyakorlásokat végig meditálással töltötte.

MILYEN HATÁSAI VANNAK A TAJCSINAK?

Egy kínai mondás szerint aki a Tajcsit gyakorolja az egy gyermek lazaságára, lelki békére és vasegészségre fog szert tenni.

A teljes testet megmozgató Tajcsi harmonizáló, egészségmegőrző hatásait hosszan lehetne sorolni. Többek között erősíti az izmokat, inakat és a légzőrendszert, javítja a tartást, ezzel hozzájárul a belső szervek optimálisabb működéséhez, nyugtatja az idegrendszert, stresszoldó hatású, összehangolja a jobb és a bal agyfélteket, fejleszti a koncentrációt, egyensúlyérzéket és a testtudatosságot.

Mi történik egy órán?

Az órát bemelegítéssel, majd energiagyakorlatokkal (qi gong) kezdjük, ezekkel felkészítjük a testet a mozgásra és lefektetjük az alapokat. Ezután a Yang 10-es formagyakorlat elemeivel, a mozdulatok értelmezésével és a forma gyakorlásával folytatjuk. Végül az órát az izmok lelazításával zárjuk.

Mit hozz az első órára?

Egy könnyű, laza nadrágot (amiben lehet nagy terpeszt is csinálni), benti cipőt (rugalmas, vékonyabb talpút), kényelmes pólót.

Emiatt előre semmit ne vegyél, használd ami otthon van. Első alkalommal látni fogod mi az amire szükség van.