Baba-mama jóga

Nyomtatás

A baba-mama jóga ahogy a kismama jóga is a Dr. Francoise Barbira Freedmann által megalkotott Birthlight módszer része. A várandósság alatt létrehozott szoros kapcsolat tovább erősíthető anya és gyermeke között a jóga együttes gyakorlása során. A baba és édesanyja egymásra figyelve, finoman összehangolódva vesznek részt az órán, ezáltal is erősítve a közöttük lévő bensőséges köteléket.

Megfigyelések is bizonyítják, hogy azok a babák, akiknek az édesanyja jógázott a várandósság során, sokkal nyugodtabbak, kiegyensúlyozottabbak. A baba és a mama számára is a kismama jógán megtapasztaltak természetes folytatása lesz a közös jógázás.

A szülés nagy változás a mama életében, a korábbi aktív életformát felváltja egy másik, az otthoni környezethez kötődő életmód. Amellett, hogy ebben az életszakaszban természetes, hogy a baba igényei alakítják a mama életét is, szükséges, hogy valamilyen formában az anyuka is megtalálja azt a közösséget, amelyben jól érzi magát. Ehhez nyújtanak remek lehetőséget a baba-maba jóga foglalkozásai.

A baba-mama jógán végzett közös mozgás során a baba már korán hozzászokik a mozgásban gazdag életmódhoz. A baba számára a foglalkozás egy jó játék, míg az anyukának remek lehetőség, hogy visszanyerje szülés előtti kondícióját.

A kismama jógához hasonlóan itt is kiemelt szerepet kap a helyes testtartás. Az anyukák nap, mint nap sokat tartják a karjukban a babát, gyakran emelgetik, illetve a szoptatás miatt a mellek is nehezek lehetnek, és ez mind hozzájárulhat a rossz testtartás kialakulásához. Ez pedig izomfeszüléshez, hátfájáshoz vezethet.  Az órákon ezért mindig szerepelnek hátizom erősítő és nyújtó gyakorlatok. Az alkalmazott ászanákat a kismama jógához képest hosszabb kitartásokkal végezzük, esetenként a babát „használjuk” súlynak, a hatékonyabb erősítés érdekében. 

A babával közösen végzett gyakorlatok (hintáztatás, lovagoltatás, gördítések, emelgetések) jó hatással vannak a baba idegrendszerére és mozgásfejlődésére, emellett remek móka mind a babának, mind a mamának.

Az órát relaxációval zárjuk. Ezalatt a mamák kicsit megpihenhetnek, feltöltődhetnek, hogy utána újult erővel láthassanak napi teendőikhez. 

 

 


 

A foglaslkozásokra hozzál hordozókendőt vagy kengurut, illetve a  baba egy saját takaróját!

A babák gyakorlatait illetően legfontosabb a rugalmas hozzáállás. Miután megtanultad és simán végzed a gyakorlatokat, a babára se erőltess többet, mint amennyi jólesik neki, de ne is hagy ki teljesen semmiből. A gyermek hangulatának és fizikai állapotának megfelelően minden belefér az elevenség játékos fokozásától a csillapító hatású mozdulatokig. Improvizálj és hallgass a megérzéseidre. Mindkettőtöknek újdonság a baba mama jóga, s előfordulhat, hogy a kicsi váratlanul reagál. Ne feledd a hasra fordított baba eleinte néha kissé nyűgös lesz.

Ha babát hidegen hagyja a mozdulat, sírásba kezd, ne erőltesd a gyakorlatot. Talán éhes, fáradt, igyekezz lecsendesíteni. Ne hagyd magad eltántorítani, mert ha eleinte elutasító a kisbabád, annak az az oka hogy még nem szokta meg az új helyzetet, helyet. Gyakran előfordult, hogy visszahúzódó, passzív sírós babákból lesznek a negyedik hónapra a legcsintalanabb kis lurkók. Amennyiben gyanúsan ellenkezik, vagy érzéseid szerint gondok vannak a mozgásával, mutasd meg védőnőnek.
A foglalkozáson 8 hetes kortól (császármetszés esetén 10 hetes kortól) 10-11 hónapos korig lehet részt venni.

 A babákra gyakorolt hatás

A baba akkor szereti meg a jógát, ha engedjük ellazulni, hagyjuk kényelmesen játszadozni. A kisbabáddal a teljes elfogadás jegyében foglalkozz, könnyedén, vidáman. Egyszerű könnyen kivitelezhető gyakorlatokat ajánlunk. Valahányszor a babára kerül sor, szakíts időt a gondoskodásra. A gondoskodás része a baba mama jógának ráadásul ezerféle tapasztalattal, élménnyel gazdagít minket.

Tegyél meg mindent gyereked mozgáskészségének fejlesztéséért.

A kicsik lelkesen élnek a napról napra összehangoltabb mozgásukból eredő lehetőségeikkel. A hasalás finoman formában hozza a mellkasi és hasi hajlító izmokat, a nyak és a hát feszítőizmait pedig nyújtja. A kicsik tündéri gyorsasággal megtanulják oldalra fordítani a fejüket, miközben kezükre vagy alkarjukra támaszkodnak, gyorsan szert tesznek annyi izomerőre, hogy felemeljék fejüket és körülnézzenek. Az erő birtokában igen korán összehangolódik kezük és lábuk mozgása. A babák maguktól próbálkoznak a négy kézlábas kúszással és mászással. A lényeg: a babák aludjanak háton fekve, játszanak velünk hason fekve.

A csecsemő az első életévében rohamosan fejlődik, rengeteget tanul. A gyakorlatok célja megismertetni őt a lehetőségeivel, továbbá új mozdulatok beidegződését támogatni – ennyi elég is ahhoz, hogy ügyesedjen és a teste hozzászokjon a megfelelő mozgáshoz.