Tűzhozó fűszerek

Nyomtatás
Hidegben építs be az étrendedbe melegítő gyógynövényeket és fűszereket. Az év hidegebb időszakában megfigyelheted, hogy többet eszel, többet alszol, lassabban mozogsz és a kilók is hamarabb megtapadnak. Az ayurvédikus tanok szerint a szervezet így biztosítja a meleget a zimankós hónapokra. Amikor az idő csípőssé válik, az agni (az emésztés tüze) felerősödik és hamarabb megkívánod a zsírban, fehérjében és szénhidrátban gazdagabb téli étel
eket, amilyen például a dió, gyökérzöldségek, édességek és tejtermékek. Amikor az agni erős és kiegyensúlyozott, feldolgozza a tápanyagokat, hogy meleg védőréteget h
ozzon létre a fagyos levegő és hideg ellen. Ilyenkor úgy érzed, több energiád van, kitisztul a tudatod, egészségesebb az étrended és ellenállóbb vagy a betegségekkel szemben. Az agninak köszönhetően a szervezet feldolgozza a nehezebb ételeket is, viszont a túlevés csökkenti az emésztés tüzét. Az erőtlen agni következménye lehet a letargia, vérbőség, gyenge immunrendszer, keringési elégtelenség, ízületi fájdalom és a depresszió. Ne vidd túlzásba az édességet és a tejtermékeket, mert azok pangást okozhatnak. Az egész napos nassolás helyett, tarts legalább 3 órát az étkezések között. A legnagyobb étkezés délben legyen, mert akkor a legerősebb az agni.

Az agnit erőteljesebbé tehetik a különböző melegítő gyógyfüvek és fűszerek: bazsalikom, kardamom, fahéj, szegfűszeg, ánizs, gyömbér, mustármag, szerecsendió, oregánó, paprika és kakukkfű.
A melegséget hozó fűszerek nagyszerűen illenek a hagyományos téli ételekhez és italokhoz, mint például a zabkása, pörkölt, tea és forralt bor.

Eredeti szöveg: Scott Blossom
Forrás: AUM Jógamagazin / Yoga Journal